Få digital post via internettet

Fra 1. november 2014 træder en lov i kraft der indebærer, at alle danskere skal kunne modtage digital post fra det offentlige, med mindre de kan blive fritaget grundet særlige årsager. Digital post har i de senere år vundet indpas, hvor mange danskere har valgt at modtage post og vigtige papirer fra eksempelvis banker, kommuner og andre offentlige institutioner. For mange unge danskere er det den nemmeste løsning, da vi er vant til at arbejde med computere og internettet, og vi bruger det ligeledes også i vores fritid. Derfor er det nemt for os at tjekke vores digitale post, når vi alligevel sidder ved vores computere.

Anderledes kan det være for andre, der ikke er vokset op med computere. Mange voksne mennesker i alderen 40 + er ikke vokset op med computere. De er dog gradvist blevet introducerede til computere og internettet i løbet af deres voksne år, og dette har medført, at mange ikke er uerfarne, når det kommer til computere og internettet. Men ikke desto mindre kan det være noget af en forhindring at skulle vænne sig til at modtage digital post fremfor almindelig brevpost. Men uanset hvor besværligt det kan føles at skulle til at modtage digital post, kan vi ikke komme udenom det. Lovgivningen dikterer, at vi skal kunne modtage digital post.

Det er selvfølgelig kun muligt at modtage digital post, hvis man har en computer og en internetforbindelse. En stor del af Danmarks befolkning er indehavere af begge dele, men der kan være enkelte, der af den ene eller den anden grund ikke har adgang til internettet. Måske er du netop flyttet og har ikke fået tilmeldt dit en bredbåndudbyder endnu, eller måske kræver din adresse lidt ekstra for at få etableret en internetforbindelse. Hvad end grunden måtte være, er det vigtigt at du sikrer dig, at du har adgang til internettet pr. 1. november, da det her bliver lovpligtigt at kunne modtage digital post.